Emberek esetében a halál közeli állapotból visszatérők ötöde számol be
"túlvilági élményről": fehér fényű látomásról, élete lepergéséről,
vagy arról, hogy "felülemelkedve magán" kívülről látta a testét és
annak környezetét.
A halálközeli élmény legújabb tudományos magyarázata
nemrég jelent meg,
különböző hírforrásokban. A Biblia mit állít erről,azt
lejjebb elolvashatod.
Szinte mindegyik halálközeli élményt túlélő keresztény feltette a többnyire költői kérdést: ’Vajon a lélek
tényleg halhatatlan?’ ’Az ember lélek, vagy csupán lelke van neki?’ Hiszen a
Biblia mindkettőt állítja. ’Tényleg van örök kárhozat, vagy csak örök üdvösség?’
A LÉLEKRŐL.
Az I Mózes 2:7 szerint:
„Azután megformálta az Isten az embert a föld porából, és életlehelletét
lehelte orrába. Így lett az ember élőlénnyé.”
Ez utóbbi kifejezés héberül nefes haja, ami fordítható élő léleknek is. C.
Westermann (1976) Ószövetség-kutató a következő kommentárt adja:
„…az ember nem több alkotórészből áll, mint test és lélek, stb., hanem egy
’valamiből’, és ez a föld pora, ami életet kapva emberré lett… Az ember nem
kapta meg Isten lehelletét magába, hanem Isten leheli belé az életet.”
Az Ószövetség nefese az Újszövetségben a psyché fogalmának felel meg, nem kevés
jelentésbeli nüanszot felmutatva. Vannak a Bibliában olyan részek is,
amelyekben a test és lélek megkülönböztetik, sőt el is válik egymástól.
„Ne féljetek azoktól, akik megölik a testet, de a lelket [psyché] meg nem
ölhetik. Inkább attól féljetek, aki a lelket és a testet is el tudja pusztítani
a gyehennában.” Máté 10:28.
A Teologisches Begriffslexikon zum Neuen Testament (1977) szerint a nefes és a
psyché az élet székhelye vagy az élet; természetes lét és az ember élete;
eleven lélek; belső emberi élet… én, személy, személyiség; amelyen belül
halálról és életről, romlásról és üdvösségről döntésre kerül sor. Tehát a lélek
egy olyan fogalom, amely mind az ember személyére, mind egészére, mind annak
lényeges tulajdonságaira is vonatkoztatható.
A HALHATATLANSÁGRÓL.
A léleknek, mint az ember nem anyagi, halhatatlan részének
fogalma az európai kultúrában keresztény hatásra jött létre, megelőző
mitológiai képzetek számos stációján át kristályosodva ki. W. Wundt szerint meg
kell különböztetni a ’szabad lelket’ (psyché) a ’testi lélektől’; a lélektől
mint lélegzéstől, és mint a testet elhagyni képes árnyéktól.
A halál utáni létről a következőképpen számol be az Ó- és Újszövetség. Az ember
mint lélek, vagy egyebütt szellem-lélek-test egysége, a testi halállal
feloldódik, hogy az ítélet napján, a test feltámadásakor ismét helyreálljon. A
halál és a feltámadás közötti időben (köztes állapotban) az ember, mint személy
tovább létezik, még földi, materiális teste nélkül is; a személyes kontinuitást
az emberi én, illetve a lélek továbbéléseként lehetne jellemezni. A lélek ebben
az értelemben a materiális halálon át tartó emberi személyiség. Máté 10:28;
Lukács 16:19-31; I Péter 3-19, és az Ószövetség Seolról szóló részei konkrét
utalások arra, hogy létezik egy köztes állapot, és egy további lét az ember
halála után. W. Trullhaas (1965) értelmezése szerint feltámadás és
halhatatlanság nem ellentétei, hanem függvényei egymásnak; héj és mag
kapcsolatban állnak, s a feltámadás a halhatatlanságban való hit egy módja. Az
Újszövetségben a halandóság olyan emberi jellemző, amely csak a földi testtel
összefüggésben fordul elő (v.ö. Róm 6:12; 8:11; I Kor 15:53; II Kor 4:11; 5:4).
A földi test mulandó, azonban az új test – melyet a továbblétező ember
személyes folyamatosságában az ítélet napján, a feltámadáskor kap – az
elmúlhatatlan (I Kor 15:35-54; II Kor 5:1-10; Fil 3:21).
KERESZTÉNY ÉS PLATÓNI HALHATATLANSÁG.
A bibliai tanítás és Platón felfogása
közt az alábbi főbb különbségek találhatók.
1. A platóni filozófia a testet ’a lélek tömlöcének’ tekinti, és ezért a
lelki-szellemi szférával szemben leértékeli. Szemben áll ezzel a Biblia
hangsúlyos része:
„Az Ige testté lett.” Ján 1:14.
Az I Mózes 1:31 értelmében az ember mint egész, „igen jó” alkotás; a Bibliában
a test soha nincs leértékelve.
2. Platónnál nem találjuk meg a test feltámadását; elgondolása szerint a
halálban a lélek elillan a testből, mint egy pillangó. A Biblia viszont annak
ad hangsúlyt, hogy egy időleges test nélküli köztes állapotot („mezítelenség”,
„felöltözetlenség”, II Kor 1:5-10) a test feltámadása követi. Hogy az ember
testi mivolta semmiképpen nem értékelődik le, az Krisztus testi feltámadásában,
és minden ember jövőbeli testi feltámadásában jut kifejezésre.
A fenti fogalmi szótár magyarázata szerint a lélek üdvössége ennélfogva a
Bibliában „mindig a test feltámadása, tehát a léleknek új testté válása”
értelmében veendő.
3. A platóni filozófia azt tanítja, hogy az ember a halál után az emberben lévő
’istenihez’ tér vissza. A halhatatlanságot Platón mint kvalitatív képességet
említi, amellyel minden ember természeténél fogva rendelkezik, függetlenül egy
személyes Istenhez fűződő valamiféle kapcsolattól. A Biblia nem ismer semminő
olyan ’istenit’, mely az emberben képességként jelen lenne, hanem az összes
ember bűnbeeséséről beszél, mellyel eredendően rendelkezik, és az ebből
következő halálról, amit az életben elmulasztott megtérés hiányában az örök
kárhozat követ. Az örök élet – értendő ez alatt az örök üdvösség – egyes
egyedül Isten adománya, szabad ajándéka (Róm 6:23; Mt 25:31; Jel 21:11-15).
Isten egyedül rendelkezik a halhatatlanság felett; ő adja az embernek örök
üdvösségét avagy örök kárhozatát.
4. Platón az emberi preegzisztenciából indul ki: ez részben még a
lélekvándorláshoz is kapcsolódik. A lélek halhatatlanságának tételére épül
Platón ideaelméleti hipotézise, a visszaemlékezés (anamnésis) gondolata: a
lélek nem a természeti világ keletkező és pusztuló tárgyai révén tesz szert
ismereteire, hanem e tárgyak szemlélése csupán felébreszti benne a megfelelő
ideák szunnyadó ismeretét, melyre a lélek a testi születést megelőzően, az ideák
birodalmában időzvén tett szert (Phaidón 75C-76A).
A Biblia ugyan ismer egy Istentől eredő, az ember életére vonatkozó tervet már
fogamzása előtt (v.ö. Zsolt, 139:16; Jer 1:5), és ismeri az emberek örök, Isten
általi kiválasztását (Ef. 1:4). Ellenben az embernek fogamzása előtti létéről
konkrétan nem esik szó. A preegzisztencia gondolata a Bibliában sokkal inkább
Jézus Krisztus igei mivoltának tekintetében fordul elő.
A KÁRHOZATRÓL.
A Pokol: görögül Hadés, latinul (locus) infernus (alsó hely): ez
utóbbiból ered az olasz Inferno, francia Enfer; majd a német Hölle, angol Hell,
óskandináv Hél. A pokolról való képzetek az égi és föld alatti, a fényes és
sötét világ dualitásának hátterén jönnek létre. A túlvilági büntetések
érzékletes képei felülmúlják a földi kínzatásokat: ez egyaránt vonatkozik a
kereszténységet megelőző egyiptomi mitológiára, a dualizmustól átitatott óiráni
vallásos képzetekre, és ugyanígy a pythagoreusok és Platón (Az Állam) ún.
’filozófiai mitológiájára’ is.
A bibliai nyelvekből megkülönböztethetők – ha nem is teljes egyértelműséggel –
a következők: Abyssos (gör.: mélység, alvilág, főleg a megbüntetett démonok
börtöne: Lk 8:31; Jel 9:1); hasonló jelentésű a Tartaros is (II Pét 2:4). A
Seól (héber) illetve a Hadés (gör.): az anyagtalan személyek, azaz lelkek
feltámadásig való ideiglenes tartózkodási helye, mind az igazaknak, mind a nem
igazaknak: ezeket ugyanakkor hatalmas szakadék választja el egymástól, az
igazak lakhelye az „Ábrahám kebele” (Lk 16:22) vagy a „Paradicsom” (Lk 23:43).
A gyehenna (gör.) az elveszettek végső tüzes pokla. A gyehenna eredete az arámi
gehinnom szó, a dél-jeruzsálemi Hinnom-völgy után, ahol is Jósiás idejéig
pogány gyermekáldozatokat mutattak be; később a temetetlen holtakat égették el
itt. Tehát az Újszövetség gyehennája, ez a tüzes mélység – melyet Jézus a
’sírás és fogcsikorgatás’ helyeként jellemez –, ez a végső idők büntetése,
amely örökké tart. Különbözik a Hadéstól, amely a feltámadás előtti időszakban
szolgált a halottak tartózkodási helyeként. A gyehennára az Újszövetségben a
következő szinonimákat, képeket találjuk még: sötétség, tűz, örök tűz, tűz és
kén, tüzes tó, kénnel égő tűz tava, tüzes kemence, az örök tűz büntetése,
kiolthatatlan tűz, gyötrődés.
A keresztény hagyományban a pokolraszállás (gör. katabasis eis adu, lat.
descensus ad inferos) Jézus Krisztus poklokra történt alászállása a
kereszthalál után, amely a sátáni erők fölötti diadalt fejezi ki. Krisztus,
„eme fény, az örök fényesség sugara” megdönti a Sátán uralmát (Nikodémosz Ev.)
Ez is erdekelhet
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Van saját tapasztalatod a témában? Írd meg hozzászólásban – szívesen olvasom a gondolataidat!